5 viktiga logistikförbättringar hos CDON.com

När PostNord TPL samlade hela CDON.com under ett och samma tak, förbättrades logistiken för företaget. Tidigare låg avdelningarna utspridda på flera orter i landet, men nu är orderplocket och leveranserna till kunderna betydligt smidigare än tidigare. Här är fem viktiga slutsatser från samarbetet med Helge Nyberg AB.

1.Leveranserna till kunderna förbättrades.
Leveranserna blir både smidigare och billigare när allt skickas från samma ställe. Läs mer om hur PostNord löser logistiken för CDON.com.

2.Stor variation av artiklar samsas på samma vagn.
Plockvagnarna är justerbara, därför kan varor som skiljer sig i storlek och form, enkelt plockas på samma vagn.

3.Flexibla processer vid toppar.
Med hela lagret i en byggnad, kan PostNord bemöta peakar och volymökningar effektivt. Likväl som antalet anställda tredubblas, ökar även volymerna drastiskt under vissa perioder, så som Black Friday och julhandeln.

4. Många order på samma runda.
En vagn som de anställda på PostNord gillar, har 80 fack med mellanväggar i plexiglas. Materialet valdes för att skydda ömtåliga varor, men också för att vagnen blir lätt och på så sätt förbättrar ergonomin.

5.Smidigt flöde
I hjärtat av lagerlokalen finns inleveransen, serviceshopen och utleveransen i nära anslutning till varandra. Detta ger ett smidigt flöde när plockarna skiftar vagnar.

Ja, tack! Jag vill gärna ha uppdateringar från OPA.

Nyhetsmejlet innehåller trender, tips, lärdomar och insikter från Orderplocks-akademin.

Skicka