Dynapac AB - Lyckat lean-projekt med kit-vagnar

Dynapac grundades 1934 och har sitt huvudkontor i tyska Wardenburg, samt säljbolag i 16 länder världen över. I Karlskrona jobbar 351 personer och där tillverkas maskiner för väg- och anläggningsprojekt. Produktion sker även i Tyskland, Brasilien, Kina, USA och Indien.
Fokus vid genomförande av lean-baserade förbättringsprojekt var för Dynapac AB som för många andra företag, förbättrat materialflöde, kostnadsbesparing samt ett effektivt utnyttjande av yta i lager och produktion. De ergonomiska aspekterna var också viktiga.

Spela film

"Helge Nyberg AB har varit ett viktigt stöd för oss. De har en stor vilja och kunskap att hjälpa till med lösningar och är snabba och flexibla. Kvaliteten är hög både vad gäller produkter och leveranssäkerhet. Vi kände oss trygga hela vägen", säger Daniel Rasmusson.
Personalen är nöjda med truckarna och vagntågen, samt att arbeta utifrån ett Lean Production-perspektiv.
Truckarna och kit-vagnarna fungerade utmärkt från första dagen.

Förbättringsarbetet och omställningen till lean production har varit en oerhört snabb och tuff resa, men med ett väldigt lyckat resultat, summerar Daniel Rasmusson Project Logistic Developer och Maria Gummesson Logistic Developer hos Dynapac AB.
    – Alla berörs av förändringar och det känns bra att alla är nöjda. Personalen har köpt upplägget och i framtida projekt kommer vi att ha samma förutsättningar med truckar och kitvagnar som utgångspunkt. Vi är mycket nöjda med Helge Nyberg AB och Toyota Material Handling AB som samarbetspartners i projektet, säger Maria.

____________________________

 

" – Helge Nyberg AB har varit ett viktigt stöd för oss.
Daniel Rasmusson, project logistic developer Dynapac AB

__________________________________


När målen är satta följer frågor som t ex Vilka artiklar ska till vilken takt? Vilka artiklar ska kittas? Vilka artiklar ska leverantörer fylla på? Det är mycket som ska falla på plats.  
    Tidigt i projektet stod det klart att det inte fanns utrymme för line side storage och att det var vagnar som skulle användas. På Dynapac har Daniel Rasmusson varit den drivande kraften och med hjälp av en mindre projektgrupp med bl a Maria Gummesson, en tysk projektledare, högskolestudenter med flera, har de lyckats fantastiskt bra.    
    Ergonomi och säkerhet fungerar väl. På lagret är tyngre artiklar placerade i ergonomisk höjd som medför att lyft över axelhöjd eliminerats. Vidare är gångar mellan lagerhyllor separerade för att truck- respektive gångtrafik aldrig ska krocka.

Hög kvalitet hela vägen
Daniel hade sparat en broschyr med lösningar från Helge Nyberg AB och efter första samtalet beslutades att Ergobjörnlösningar med truck och vagntåg var det som Dynapac önskade.
    – Det betyder också mycket att de har erfarenhet från andra företags verklighet, vilket gör att de kan presentera många olika förslag på lösningar, säger Maria Gummesson.

En testvagn var snabbt på plats. Enkla metoder som
t ex att tejpa upp det utrymme olika material krävde på vagnen, gjorde att det gick snabbt att komma fram till ett slutgiltigt resultat kring vagnarnas färdiga utförande. Maximalt körs tåget med fyra stabila vagnar.
    En smart funktion med automatisk hjullåsning, gör att det enkelt går att koppla ur vilken som helst av vagnarna från vagntåget. Med ett pedaltryck skiftas hjulen från fasta till länkade och då rullar vagnen i alla riktningar.

Tunga kit på pallvagnar
På Dynapac har vissa delar genomgått stor förändring.  Utlastningen har till exempel flyttat till motsatt ända av
fastigheten. Effekten har varit positiv och just nu ser Daniel och Maria fram emot att kunna börja köra efter de algoritmer som räknats fram. Då kommer den positiva effekten man ser, att bli mätbar.
    Förbättringsarbetet fortsätter ständigt. Det som står på tur framöver är att börja köra truckarna med tunga kit på pallvagnar i tåget.