Spela film

Halverad plocktid gav ökad effektivitet

En orderplockare på Engelsons packade mellan 70 och 80 order per dag före logistikförändringen. Nu är den siffran uppe i 160 or der per dag. Ändå upplever personalen det som mycket lugnare.

Varor som retuneras av kunder beror mest på att storleken inte passade.
Stefan Engelson, vd Engelsons

Stefan Engelson är ägare och vd för Engelsons som säljer jakt- och fritidskläder. De har sina rötter i postorderbranschen och kan därför e-handel och logistik på sina fem fingrar. Stefans föräldrar, Gun och Arnold, startade företaget i en källarlokal 1974, men det är stor skillnad på företaget då och nu. År 2010 flyttade företaget till nya lokaler i Falkenberg och omsatte det året cirka 72 miljoner kronor. 

____________________________

 

" – Vi har vagnar som håller och fungerar. Det är värt en hel del.
Stefan Engelson, vd Engelsons

__________________________________

Dubbel yta och omsättning
Under 2014-15 har Engelsons byggt ut och fördubblat sin golvyta till ungefär 7.000 kvm och omsättningen har också dubblerats sedan 2010 och ligger nu på cirka 150 miljoner kronor. I samband med ombyggnationen bytte man också logistiksystem. 
För att kunna få logistiken att hänga med i takten som företaget växte, ställdes de inför några faktum. 
– Vi var först och främst tvungna att kunna plocka fler paket, utan att springa fortare, säger Stefan Engelson och fortsätter:
– Vi behövde få med oss fler order samtidigt och plocka mer rätt. Vi ville ha en mer proaktiv påfyllning av lagret och en effektivare inleverans.

Plockvagnar blev den bästa lösningen
Med dessa utmaningar att lösa vände sig Stefan först till sina bekanta inom e-handelsbranschen.
– Jag hörde mig för vem som skulle kunna hjälpa mig när det gäller logistiken och fick tipset om Helge Nyberg AB, säger Stefan.
Lösningen för Engelsons blev manuella plockvagnar med stege. Hyllorna har avdelare som gör facken lagom stora för varorna som plockas. Varje fack rymmer en order. Plockvagnen har också en hylla överst där produkter i lite avvikande storlek kan placeras, som till exempel ett vapenfodral. 

Lugnt tempo för personalen
Förut packade en orderplockare mellan 70 och 80 order/dag och nu snittas det 160 order/dag. Personalen tycker trots det att tempot är lugnare. Förut när de plockade max, var lagerhyllorna tomma. Nu skapas påfyllnadsorder automatiskt, så varan alltid ligger på rätt plats. Skulle den vara slut, stoppas ordern automatiskt så att inte det behöver skickas så många delleveranser.
– Jag märker att vi jobbar med proffs när vi jobbar med Helge Nybergs, säger Stefan. Vi blir inte pålurade produkter vi inte behöver, ibland räcker standardsortimentet långt. Det gillar jag. Vi har vagnar som håller och fungerar. Det är värt en hel del.

Nästintill obefintlig felplock
– Det är spännande för vår del, säger Stefan. Vi har ökat effektiveten med hjälp av de nya vagnarna och vi har ökat packen. Vi har nått vårt mål med snabba leveranser och kortare ledtider.
Dessutom har vi minskat vårt felplock till 3 promille.
Det viktigaste för Engelsons är att kunna leverera kundens varor innan helgen. Oftast har han eller hon sina varor redan inom ett par dagar. Ibland har kunden lite extra bråttom. Om någon behöver ett par nya kängor mitt under älgjakten till exempel, gäller det att kunna leverera ut ett par nya snabbt.
– Eller om man kommer på att svärfar fyller år imorgon, säger Stefan och ler. Oftast så kan vi lösa det mesta.