Fresenius satsar på taxilösning från Helge Nyberg AB och vår partner Toyota Material Handling

Som marknadsledare för dialysapparater sätter Fresenius Medical Care standarden i hela världen. Ribban ligger högt även för effektiviteten i produktionen, där de använder sig av leanlösningar, enligt de stora biltillverkarnas filosofi. För att lösa sin interna materialförsörjning har Fresenius valt en taxilösning från Helge Nyberg AB och vår partner Toyota Material Handling. För närvarande rullar årligen cirka 50.000 dialysapparater från bandet i huvudfabriken som ligger i Schweinfurt, Tyskland.

En speciell plattformstaxi valdes med transportlådor från båda håll.
Frank Schölch, Volker Dumor och Martin Müller
Varje taxivagn har plats för antingen en helpallstrall eller två halvpallstrallar.

Det interna materialflödet organiseras av Frank Schölch, som är logistik- och lagerchef. 
– Uppgifterna varierar. Det handlar om allt från magasinering av materialet från underleverantörerna till underhåll av monteringslinjerna och transporten av de färdiga maskinerna till test- och simulationsområdet. På distributionsavdelningen paketeras sedan dialysapparaterna samt reservdelarna och skickas vidare. Varje vecka har vi ca 3.000 godsmottagningar och mer än 1.500 interna transporter, säger Schölch.

____________________________

 

" – För en effektiv försörjning av de viktigaste produktionslinjerna, behöver vi rätt taxilösning.
Frank Schölch, logistik- och lagerchef Fresenius

__________________________________

Den gaffeltruckfria fabriken
Sedan 1979 tillverkar Fresenius dialysapparater i Schweinfurt, Tyskland. Sedan dess har produktionsytan mer än fyrdubblats. Den snabba utvecklingen återspeglas även i deras lager- och produktionshallar. 
Fresenius strävar efter att öka produktionskapaciteten ytterligare, eftersom Schölch är övertygad om att antalet dialyspatienter kommer att öka globalt med 5-7 procent under de kommande åren.
– För att kunna tillgodose marknadens behov, måste vår kapacitet utökas, säger han.
Fram till 2020 bör runt 30.000 fler apparater per år lämna produktionslinjen. Produktionen och logistiken måste därför bli ännu effektivare. 
– Vi strävar efter att organisera våra processer efter ”Milkrun-principien”, säger Fresenius logistikplanerare Martin Müller. 
– För en effektiv försörjning av de viktigaste produktionslinjerna, behöver vi rätt taxilösning. Transportvägarna måste baseras på hur anläggningen är byggd så att truckar och vagnar kontinuerligt kan leverera till alla stationer, säger Schölch och Martin Müller tillägger
– Taxilösningens riktningsstabilitet är särskilt viktig för oss, eftersom vi rör oss i mycket trånga utrymmen.
Fresenius bestämde sig för truckar från sin långvariga Toyota-partner Löffler Gabelstapler. Sedan augusti 2014 körs materialet med truck och taxivagn till distributionsavdelningen. 
– Med en taxilösning kan vi garantera leveransen till plockområdet i distributionen, säger Volker Dumor, platschef på Löffler. 

Flexibel och riktningsstabil taxilösning 
Upp till fyra taxivagnar som hanterar upp till 600 kg var, kan kopplas i ett tåg.
– Tack vare fyrhjulstyrning har taxivagnarna bra köregenskaper och följsamhet i tåget. Vi klarar oss med en gångbredd på 2 m. Inte heller 90-graders vinklar är några problem, säger Dumor. 
Trucken drar för närvarande tre taxivagnar. Två taxivagnar hanterar helpallstrallar. För de små lastbärarna används en speciell plattformtaxi som möjliggör transport av ESD-trallar med transportlådor från båda håll. 
– Det fanns särskilda ESD-krav från Fresenius produktion, säger Dumor. 
Taxivagnarna utrustades bland annat med särskilda hjul. 

Säkerheten i fokus
Kopplingen mellan trucken och vagnarna var viktig för Martin Müller.
– Hygienen spelar en viktig roll hos oss och med den elektroniska taxilösningen kan vi utesluta föroreningar genom läckage, säger han.
En annan känslig fråga är säkerheten. Löffler har utrustat taxitåget med ett förarassistanssystem (FAS), som varnar föraren och omgivningen i tid och bromsar taxitåget automatiskt, om personal korsar vägen. 
Under de kommande månaderna, vill Frank Schölch ta itu med leveransen till huvudproduktionslinjerna. Redan i dag är han övertygad om att han har valt rätt taxilösning.
– Vi kan nu transportera olika material tillsammans, har minimerat tomkörningar och kör betydligt snabbare och säkrare än vid transporter med gaffeltruckar. Löffler har inte lovat för mycket.