Spela film

"Pick-train" kopplingen extremt avgörande

– Vi älskar "pick-train" kopplingen. Den är helt vass. Att kunna svänga runt i smala gångar, gör att vi får bättre plats och mer effektivitet, säger Martin Blidberg, driftschef på Jollyroom.

Tack vare det unika dockningssystemet och ”pick-train” kopplingen blir avståndet mellan plocktrucken och sista vagnen kortare. Resultatet blir en högre plockeffektivitet tack vare  minskad gångsträcka.
Martin Blidberg, driftschef Jollyroom
 Med stegvagnen når du upp till tre meter. Utmärkt för orderplock och påfyllning. 

Martin Blidberg är bara 25 år, men han är redan erfaren i e-handelsbranschen. Jollyroom har endast funnits i fem år och de har expanderat i väldigt hög takt. De flyttade från Mölndal till Hisingskärra för bara ett och ett halvt år sedan på grund av att de vuxit ur lokalerna. Nu är det fullt på lagret igen och sökandet efter större lokaler där de kan få plats att växa ännu mer, har gett resultat. I början av nästa år får de tillträde. 
– Vi omsatte 200 miljoner förra året och vi siktar på att nå miljardgränsen år 2017, säger Martin. 

____________________________

 

" – Vi letar efter leverantörer som har energi och engagemang, precis som Helge Nyberg AB har.
Martin Blidberg, driftschef Jollyroom

__________________________________

 Jollyroom är ett e-handelsbolag som har Nordens största utbud inom barn- och babyprodukter, samt ett sortiment för gravida. Den absolut högsta orderingången inträffar på söndagskvällar och nätter. 
– Jag tror att det beror på att det är amningstider… säger Martin och ler. 
Företaget strävar efter att det ska vara enkelt att komma åt deras produkter. Man ska kunna sitta och amma och samtidigt handla babysaker på mobilen eller paddan. Småbarnsföräldrar har det stressigt och behöver helst kunna vara på flera ställen samtidigt. 
– Det är det det handlar om. Vi vill göra det enkelt för konsumenten. 

En leverantör som hjälper oss att tänka 
I takt med att företaget växer, har också behovet av flexibla vagnar ökat. Sortimentet innehåller allt från minsta lilla krämtub på ett par centimeter, till stora lekhus. Och allt däremellan. Den logistiken och det lagret kräver en hel del. 
– Vi letar efter leverantörer som har energi och ett engagemang, precis som Helge Nyberg AB har. De hjälper oss att tänka ut lösningar som passar vårt sortiment. 
Med den erfarenheten som Helge Nybergs besitter, kan ingen hitta lösningar bättre. De leverantörer som kan sina produkter, är dem vi vill jobba med, säger Martin.

Helge Nybergs truckar och vagnar är flexibla och flexibilitet är a och o i Jollyrooms värld. Det är väldigt enkelt att bygga om hyllplanen och avdelarna i vagnarna.
– På ett par minuter har vi byggt om en vagn och anpassat den till storleken på prylarna som ska plockas, säger Martin.

Gott samarbete
Det kör runt ett antal truckar med pick-trainkoppling på lagret. Den här truck- och vagnlösningen som Helge Nyberg utvecklat, gillar Martin mycket och han är nöjd med det samarbetet Helge Nyberg har med Toyota Material Handling.
– Vi känner att det finns ett gott samarbete och en positiv attityd. Det märks när man pratar med båda parter och det är ovanligt, tycker Martin.
– Det är så viktigt att det klaffar.

Europamarknaden
Grundarna bakom Jollyroom har lång erfarenhet inom e-handel. Tidigare har vd:n Ole Sauar varit med och byggt upp företaget Komplett, som är störst inom näthandel i Norden. Även Europamarknaden lockar Jollyroom. En utmaning när man ger sig ut i Europa blir leveranstiden. Där är man van vid så korta tider att det till och med levereras samma dag. Detta leder i sin tur till ännu högre krav på plockningstiden.
Genom en överblick på Jollyrooms lagerlokaler, så kan det upplevas som lätt kaotiskt. Det händer saker hela tiden, överallt, samtidigt. Unga tjejer och killar rör sig fram och tillbaka genom gångarna och det plockas varor i hög takt.
– Jag tror att kaos stärker ett expansionsbolag. Man måste hitta lösningar själva hela tiden och Helge Nyberg hjälper oss att göra det, säger Martin.