Spela film

Fler vagnar för att klara högre tryck

Med plats för över trettio ordrar i varje plockvagn kan Stadiums onlineavdelning maximera sin logistik för en så effektiv e-handelslösning som möjligt. Trycket är hårt på online-avdelningen som är Stadiums största butik.

Plockning och sortering mot aktuell orderplats i vagnen
”Hela vår onlineavdelning växer så det knakar. Onlinelagret är Stadiums största butik. Samarbetet med Helge Nyberg AB har fungerat väldigt bra.Ergobjörn vagnarna är ergonomiska med körhandtag på många olika ställen. Trots att de är stora för att rymma många order är de smidiga.Tidigare plockade vi väldigt manuellt,Plockning och sortering mot aktuell säger Kristian Jönsson.”
Hos Stadium Online i Norrköping används plockvagnar för batchplock av 8, 16, 24 eller 32 ordrar. Uppemot 10 000 artiklar finns i sortimentet här på sammanlagt 26 000 plockplatser. Onlineavdelningen växer och blir viktigare och viktigare för företagets utveckling.

Onlineavdelningen upptar en yta om 6000 kvadratmeter och sysselsätter upp till 45 personer beroende på dagsbehovet, oftast arbetar mellan 10 och 25 personer här. 
  Avdelningen ligger placerat i det gigantiska central-lagret i Norrköping där varor hanteras genom ett imponerande logistiskt system. Här kommer leveranser in, packas om och går ut till butiker. Online-avdelningen ansvarar för webbkunderna för alla Stadiums marknader.

____________________________

 

" – Samarbetet med Helge Nyberg AB har fungerat väldigt bra. Trots att vagnarna är stora för att rymma många order, är de smidiga.
Kristian Jönsson, Stadium

__________________________________

 Online har också ett helt eget sortiment med unika produkter. Här finns varor som sticker ut på ett eller annat sätt. Det kan vara en egen färg, en begränsad produktion eller en exklusiv vara. Det är idag tre stycken inköpare som väljer och köper in detta webunika material. Av den totala försäljningen på nätet står den här delen för ungefär 25 procent.
  – Ibland kompletterar vi bara med en färg eller modell. Vi kan locka med pris eller exklusivitet. Men varorna ska följa Stadiums övriga vision, att aktivera världen, säger Kristian Jönsson, ansvarig för onlineavdelningen från starten för åtta år sedan fram till i slutet av mars.
  Den logistiska lösningen för e-handeln innebär ett flöde av varor från flera håll där det ordinarie sortimentet kommer från centrallagrets stora system och det webbunika finns i lager på hyllor i online-avdelningens egna plock. Dessa ska mötas, sampackas och skickas till kunden.
  I ytterligare en del av onlineavdelningen finns plock där returordrar, varor med hög omsättning och kampanjer placeras.
  De enklaste ordrarna är dem som innehåller det ena eller det andra. De ordrar där varorna blandas ställer ett högre krav på hanteringen. Här ska strukturerna mötas. 
  Till hjälp finns Helge Nybergs vagnar. Stadium använder sig av fyra olika sorters vagnar. Det är plockvagn, uppackningsvagn, returvagn och bigvagn. 
  Plockvagnarna med upp till 30 olika fack som dessutom är justerbara så att varor av olika storlekar enklare får plats. Flexibiliteten betyder mycket. På mindre vagnar där varor från det ordinarie utbudet kommer upp till onlineavdelningen skapas smidiga lösningar.
  – Här har vi uppackningsvagnar som är gjorda för att rymma tre stycken lådor där varorna ligger i och som dessutom är anpassade i höjd så att det blir ergonomiskt att dra av och på lådorna på vagnen. Det gör det lätt att arbeta, förklarar Kristian Jönsson.
  Den större plockvagnen har utifrån ergonomiska krav det nedersta orderfacket placerat en bit upp från golvet för att den som plockar inte ska behöva böja sig.