Spela film

Flexibilitet - ett ledord hos PostNord

PostNord erbjuder kommunikations- och logistiklösningar inom Norden. Tredjepartslogistiken innebär ett stort krav på flexibilitet i plockningen. Deras kunder har olika typer av produkter som ska kunna plockas på samma vagn. Med lutande hyllplan i vagnen och en motor som driver, klarar PostNord att tillmötesgå sina kunders behov.

 
De snedställda hyllorna gör det ergonomiskt och effektivt att plocka direkt i slut-emballaget.
Damir Knezevic, produktionsledare PostNord

Under 2015 levererade PostNord 130 miljoner paket runt om i Norden. En del av dem skickades från Ättekulla industriområde i Helsingborg, där PostNord har ett av sina stora lager.
Här finns bland annat varor från Nestlé, Nutricia och Dolce Gusto. Det står exempelvis näringsdrycker, barnmatsburkar och välling på hyllorna i den stora lagerlokalen. 
Härifrån skickar man direkt till e-handelskunder, men också ut till butiker.

____________________________

 

" – Helge Nybergs lösning med lutande hyllplan och motordrift, tillgodoser våra kunders behov."
Damir Knezevic, produktionsledare PostNord

__________________________________

Packar kaffekapslar
På ett ställe i lokalen står det ett antal personer och packar kaffekapslar i ett rasande tempo. Lampor tänds över lådorna med kapslar som ska plockas. Systemet kallas ”pick-from-light” och håller ordning på hur många kapslar av varje sort, som ska packas i varje paket. 
Personalen varierar sina arbetsuppgifter genom att bytas av på de olika stationerna.Efter kaffepackningen kan man ta en orderrunda ute på det stora lagret. På så sätt blir det ett mer omväxlande arbete.

Motor på vagnarna
När det plockas ordrar tar plockaren en vagn och fyller med kartonger som finns i tre olika storlekar. Hyllorna på vagnen lutar, vilket gör det lättare att packa i saker och det blir en ergonomisk fördel att ha hyllorna på det sättet.
Att packa direkt i slutemballaget ger PostNord en effektivare hantering, då de slipper att packa om när lådorna ska skickas iväg till kunden.
På en runda med en vagn får det plats lådor på upp till 30 kunder. Lastytan på en vagn är ca 5,5 m2.  Med så mycket plats blir lasten tung när varorna packats. En fullastad vagn kan väga upp till 500 kg.
För att kunna ha så tung last på en runda, har vagnarna utrustats med eldrift. Då kan personalen med ett enkelt handgrepp skjuta vagnen framför sig, utan att behöva använda någon muskelkraft.
– Helge Nybergs lösning med lutande hyllplan och motordrift på vagnarna, tillgodoser våra kunders behov, säger Damir Knezevic, som är produktionsledare på PostNord i Helsingborg.
– Personalen gillar de lätta vagnarna och motorn har gjort orderplocket ännu mer effektivt.

Scanner på handsken
Det sitter en dator på varje vagn som håller reda på ordrarna och lådorna. Plockaren har en handske med en scanner på fingret som gör det smidigt och lätt att scanna in varorna så att de hamnar i rätt kartong.
Vagnarna uppskattas av personalen, som tycker att det går lätt att manövrera dem, trots att de är nästan två meter långa. Och att det går att vända vagnen runt sin egen axel, även om lasten är tung.