Spela film

Eldrivna vagnar effektiviserar plocket

På Yves Rocher i Helsingborg packar man upp till 15.000 paket per dag. Att plocka rakt ner i slutemballaget har effektiviserat flödet och med de nya vagnarna med motor har man kunnat öka kapaciteten.  Resultatet blev mycket nöjd personal som plockar mer effektivt och samtidigt mer ergonomiskt.

 
En särskild stång håller kartongernas flikar på plats.
Mats Brafors, distributionschef
På Yves Rocher plockar de med pick-by-voice, vilket har reducerat felplocket.

Yves Rocher är det största kosmetikavarumärket i Frankrike. I Sverige är Yves Rocher ett traditionellt e-handelsföretag med centrallager i Helsingborg. Härifrån plockas och skickas varor till kunder i hela Norden.

____________________________

 

" – Samarbetet med Helge Nyberg AB fungerar väldigt bra. De förstår precis vad vi är ute efter."
Mats Brafors, distributionschef Yves Rocher

__________________________________

Långt samarbete
Helge Nyberg AB levererade sin första vagn till Yves Rocher på 80-talet och under årens lopp har flera olika vagnar levererats och testats i produktionen. 
Mats Brafors, som är distributionschef, berättar att man tidigare plockade i lådor och sedan lyfte över varorna till ett packbord och packade i slutemballaget. 
För att få bort onödiga moment och bli mer flexibla, bestämdes att man ville utveckla vagnen och kunna plocka så många ordrar som möjligt på en runda. 
På de nya vagnarna får de plats med 42 ordrar och de har blivit av med mellanstationen. Yves Rocher plockar direkt i slutemballaget och storlekarna på lådorna varierar. Systemet sorterar ordrarna så att samma lådstorlek fyller en vagn, vilket gör att det blir så litet tomt utrymme som möjligt på vagnen.
Efter plocket lyfts lådorna över till ett transportband, där de automatiskt får adressetiketter, blir vägda och förslutna samt sorterade.

Eldrivna vagnar
När antalet ordrar på en vagn ökade, blev också vagnen tyngre att dra med full last.
Påfrestningen för kroppen att dra så tungt underlättas genom valet av vagnar med motor. Med ett lätt tryck på något av handtagen, drivs vagnen framåt eller bakåt.
När personalen provade de nya vagnarna ville de dra vagnen bakom sig i samma hastighet som när de skjuter den framför sig. 
Eftersom det går att programmera hastigheten på vagnarna, så innebar det inga problem. Nu går vagnarna lika fort i båda riktningarna, vilket uppskattas mycket av personalen.
Ergonomin i plocket har blivit bättre och det upplevs som mycket positivt på företaget.

Slipper gå i onödan
– Samarbetet med Helge Nybergs fungerar väldigt bra. De förstår precis vad vi är ute efter, säger Mats Brafors.
Med de nya vagnarna packas det i snitt drygt två vagnar i timmen per person. Det innebär ungefär 1.050 plock eller 100 lådor i timmen.  Tack vare att man kontinuerligt jobbar med att komprimera plocket och tänker på att lägga slingan så att man ska slippa gå i onödan, så ligger plockfrekvensen högt.
I snitt skickas 8.000 paket per dag och vid toppar kan det bli upp till 15.000 paket på en dag.